De DJI Spark restauratie [afgerond]

Enkele weken geleden crashte ik mijn DJI Spark. Het is was me nog steeds niet helemaal duidelijk wat er was gebeurd en ik was al van plan de hele drone in de prullenbak te gooien, tot ik erachter kwam dat DJI (via de Chinese marktplaatsen) alle onderdelen van haar drones los verkoopt. Dat is een uitdaging voor een ingenieur en ik heb wat uren besteed om de drone weer vliegklaar te maken.

Dank zij YouTube heeft iedereen de beschikking over de opgenomen ervaringen van anderen. Adamant IT, ‘a small computer repair shop in Shaftesbury, England’ repareerde al eens een DJI Spark met soortgelijke schade als de mijne en dankzij de zorgvuldig gedocumenteerde demontage-montagevideo had ik de Spark in geen half uur in onderdelen op de werkbank liggen.

Zo op het oog leken alleen het frame, de accu en de propellers gesneuveld. Ik ben daarom maar eens begonnen met het bestellen van een nieuw frame.

Het nieuwe frame bevat de draden naar de motoren en enkele subassemblages. Ik heb het demonteren alle onderdelen op kleine papiertjes met een schets van de subassemblage geplakt, zodat er maar een klein risico was dat ik het geheel niet weer precies in elkaar zou krijgen. De kleine connectoren die met iets van siliconenkit waren gefixeerd waren lastig los te maken; met een pincet verwijderen van de kit bleek een goede aanpak.

Het nieuwe frame (links) klaar voor de subassemblages uit het oude frame (rechts)

Voor het demonteren en monteren heb ik het volgende gereedschap gebruikt:

  • Kruiskop schroevendraaiers
  • Torx schroevendraaiers
  • Pincet
  • Desoldeerbout
  • Soldeerbout
  • Derde handje voor het solderen van de motoren en snelheidsregelaars
  • Papier, plakband, potlood, zipzakjes en watervaste stift om onderdelen van subassemblages te documenteren, vast te plakken en in zakjes in volgorde te bewaren tot de assemblage

Na de montage met een nieuwe accu de drone aan DJI’s Assistant software gehangen. Ik kreeg een foutmelding dat een motor defect was. Mij leek dat sterk, die motoren zien eruit alsof ze wel tegen een stootje kunnen dus ik heb naast twee nieuwe motoren ook twee snelheidsregelaars besteld. Uiteindelijk bleek dat er inderdaad twee snelheidsregelaars defect waren en geen motor. Na het vervangen van beide snelheidsregelaars en het bijwerken van de software daarvan leek alles weer te werken. Ik heb de drone voorzien van een nieuwe, groene afdekplaat: DJI Spark Groen, klaar voor een proefvlucht.

De proefvlucht op lage hoogte op een afgelegen veldje leek in eerste instantie heel succesvol, maar leverde na een paar minuten een problematische situatie op: de drone werd onbestuurbaar. Ik kon de drone nog net landen, voor hij op de vlucht was geslagen. Analyse van de vluchtgegevens leverde het volgende beeld:

Analyse van de vluchtgegevens. Na 8 minuten stopte de navigatiecomputer met de melding ‘Compass Error’ en begon de drone in de lucht te ‘drijven’. Het is duidelijk welke kant de wind op waaide

In de documentatie van de DJI Spark staat vermeld, dat bij voortdurende kompasfouten de GPS module wordt uitgeschakeld. Persoonlijk zie ik daar de logica niet van, maar het verklaart het feit dat de drone ervandoor wilde gaan: zonder kompas en GPS is een drone aan de elementen overgeleverd en het waaide stevig op de testdag.

Een test van het kompas ging eenvoudig via de DJI GO 4 app, waar je de metingen van het kompas op het scherm getoond ziet. Viel gelijk op dat er alleen toevalsgetallen getoond worden: 34, 256, 2, 312, 2, 128, .. Ook het calibreren van het kompas ging steevast met een foutmelding gepaard.

Het was even zoeken waar de compas in de DJI Spark zit: bij de GPS module, op de hoofdprint, op de IMU module of op de 3D Vision module. Ik heb na wat Duck-Duck-Go-en op de 3D Vision module gegokt. De 3D Vision module zit voorin de drone, met hierop een camera, een afstandsmeter en (hopelijk) het elektronisch kompas. Ik heb er een gebruikte vervanger uit China voor laten komen.

Het vervangen van de 3D Vision module ging eenvoudig: een handjevol kruiskopschroeven losdraaien, een connectortje lospeuteren en overzetten op de nieuwe printplaat en de boel kon weer terug. Gelijk in de DJI GO 4 applicatie de metingen van het kompas bekeken en die waren heel anders dan de oude: stabiele waarden die afhankelijk van de draaiing van de Spark tussen de 0 en 1000 zaten. Ook de kompascalibratie ging nu foutloos.

Ik heb alle connectors voorzien van wat schilderskit (tandenstokertjehoeveelheid). Er wachten nog een paar testen maar ik durf te stellen dat de kans groot is dat de drone weer zo goed als nieuw is.

Bill of Materials:

  • Frame, inclusief bedrading € 17,37
  • 2 snelheidsregelaars 2 x € 10,48
  • 3D Vision module € 15,49
  • Nieuwe groene afdekplaat (niet nodig, wel mooi) € 9,31

Totale reparatiekosten: € 63,13

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *